Daisypath Vacation tickers

perjantai 20. syyskuuta 2013

Beeslack Community High School

http://www.beeslack.info

Nyt kun täällä merien takana ollaan asusteltu mukavat kuukausi ja risat, niin olisi varmaan korkea aika kertoa koulusta! Mulla ei koulun sisä- taikka ulkopuolelta ole mitään kuvia, sillä puhelimet eivät periaatteessa ole edes sallittuja. Jos jota kuta kuitenkin kiinnostaa, niin yllä olevasta linkistä löytyy varmaan yksi jos toinenkin kuva. 

Meidän koulussa on siis suurinpiirtein 900 oppilasta, ikien 11 ja 18 välillä. 1st years, 2nd years, 3rd years, 4th years, 5th years & 6th years. 5th & 6th years, ovat molemmat senioireita, mutta 6th years on kuitenki vielä seniorisempi kuin 5th years, koska ollaan vuoden vanhempia. 
Koulun väri on musta, joka on hieman masentavaa. Koulupukuun kuuluu siis mustat housut tai hame, valkoinen kauluspaita ja jonkinlainen musta pitkähihainen, sekä mustat kengät. Koulupukuun kuuluu lisäksi kraka, joka on nuoremmilla musta, ruskeilla ja valkeilla raidoilla ja 6th yearseilla on musta, jossa lukee koulun nimi ja "Prefect". Tämän lisäksi 6th yearseilla on vielä oma bleiseri, joka on musta, ja siinä lukee koulun nimi. Siinä kannetaan myös meidän "prefect" pinssiä, sekä meidän tuvan pinssiä. 
Tämä prefect juttu on siis meidän koulussa semmoinen, että JOKAINEN 6th year, on prefect - eli meitä pitää kunnioittaa ja meidän pitää toimia esimerkkinä nuoremmille :) 
Tupia meillä on vuorostaan kolme, Livingstone (sininen), Stevenson (punainen) & Hoy (vihreä). Mä kuulun siis Hoy-taloon, ja vaikka taidetaankin olla viimeisinä pisteisiin liittyen tällä hetkellä, niin meillä on kuitenkin aika hyvä yhteishenki :D hence: vihreät sotamaalaukset 10km kävelyssä.


Koulussa mulla on 3 ainetta joita mä luen, ja ne on englanti, historia ja taide. En viitti alkaa selittämään koko Isobritannian koulusysteemiä, sillä en itsekään varmaan tajuu sitä ihan sata prosenttisesti, mutta pääasia on, että he kahtena viimeisenä vuotenaan koulussa kirjoittavat higher:eitä. Jos sä haluut opiskelemaan biologiaa yliopistoon, niin sun pitää opiskella higher biology ja suorittaa se, jne. Mulla on täällä higher history ja higher art & design, vaikkei sillä ookkaan mulle mitään merkitystä, koska mä en ehdi kirjoittaa mitään kokeita täällä. Tämän jälkeen, jos on suorittanut jo higherin jostain aineesta, niin voi seuraavaksi lukea advanced higher. Mulla on advanced higher English, koska ryhmä on pieni, ja opettajien mielestä olisi hyvä, jos päästäisiin puhumaan niin paljon kuin mahdollista, ja saamaan opettajalta nopeammin ja helpommin palautetta töistämme. Ja tykkään kyllä siitä ryhmästä, ja me kirjotetaan hirveesti, joten mä oon tosi tyytyväinen siihen :) historiakin on kivaa, mut taiteesta en tykkää kauheesti :/ tuntuu, että se taso on kauheen korkee ja ne opettajat odottaa multa kauheesti, vaikken mä ookkaan mikään mestaripiirtäjä. Noh, kyllä siitäkin selvitään!
Mulla oli myös koulun alussa liikuntaa, mutta kuullessani liikkaopen sanovan "ryhmä on tosi iso ja en tiiä mitä pitäisi tehdä..." niin mä kipaisin äkkiä vaihtamaan liikan köksään. Köksässä viihdyin noin 3 tuntia, mut se oli tosi stressaavaa ja opettaja ei ehtiny auttaa mua tarpeeks, ja kaikilla muilla oli pari paitsi mulla, niin päätin sitten häipyä sieltäkin. Täällä Skotlannissa oon siis ainakin oppinut sen, että mun ei tartte tehdä mitään, mikä ei tunnu kivalta - eli asioita jotka oikeasti ahistaa. Semmoisille asioille pitää aina tehdä jotain. (tää nyt ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö tekisi vaikka läksyjä vaan sen takia kun ei huvita :D tietty pitää tehä tylsiäkin asioita joskus, mut jos oikeesti ahistaa ja pahasti, niin no way!)

Koulupäivien pituudet vähän vaihtelee. Maanantai, tiistai ja torstai on samanlaiset, keskiviikolla on omat ajat ja samoin perjantailla. Laitan siitä järjestyksestä kuvan hieman alempana. Mun opiskelemien aineiden lisäksi mulla on tosin myös pari pakollista asiaa, joita me kaikki opiskellaan. Maanantaisin mulla on PSE (personal & social education) ja Mentoring. Valitettavasti täysin turhaa mulle. Viimeisenä vuotena nuo molemmat aineet on periaatteessa täysin samat - valmistautumista yliopistoon. #enoughsaid. Näitten lisäksi mulla on aika montakin kertaa viikossa Private Studies. Ne on siis tunteja, joitten aikana istutaan joko kirjastossa, ruokalassa, bistrossa tai 6th yearsien omassa tilassa, ja tehdään läksyjä tai projekteja - ja ellei niitä ole, jutellaan kavereitten kanssa. Näitten aikana ei siis saa lähteä kotiin, paitsi ensi viikosta lähtien saa valita 2 private studies, jotka haluaa suorittaa kotoisalla = eli saa lähteä kotiin. Itse aion käyttää sen silleen, että lähden maanantaisin lounasaikaan kotiin, yippiee!

Aikataulu (:
Eli tämmöistä arkea minulla! Koulu on siis oikein mukava :) Siellä on ymmärtääkseni myös koulun jälkeistä toimintaa, mutta tässä tulee tän koulun huono puoli - informaatio ei oikein pelaa. Eli en tiedä niistä yhtikäs mitään :D sinäänsä en myöskään tiedä, että jaksaisinko alkaa harrastamaan jotain, niin taidan joka tapauksessa vaan jättää väliin (:

Mut yes. Hyvää viikonloppua sinne! *mwah*


4 kommenttia:

  1. Thankkss de va kiva att höra om skolan :))) <3

    VastaaPoista
  2. onks sulla oma kaveriporukka kenen kaa hengailet siel koulussa?=)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. juu, semmonen on kyllä muodostunut :) siihen kuuluu muita vaihtareita, mutta myös paikallisia, nii yksin ei oo joutunu olemaan (: !

      Poista